Ολοένα και περισσότεροι ερευνητές προσπαθούν να αποδείξουν ότι το να τρως νωρίτερα το βραδινό σου, μπορεί να σε ωφελήσει. Ακόμα πιο σημαντικό θεωρείται σύμφωνα με έρευνες το να τρως όλα τα γεύματα σου σε διάστημα 10 ωρών.

Το αποτέλεσμα από αυτό το «κύμα» ερευνών είναι το εξής: Φάε το πρωινό σου γεύμα και περιόρισε όλα τα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας σε ένα διάστημα 10 ωρών.

Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες μελέτης από ερευνητές στο Brigham and Women’s Hospital που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Cell Metabolism, όσοι κατανάλωναν γεύματα 4 ώρες αργότερα είχαν αρνητικές αλλαγές στο σώμα τους.

Η πρώτη συγγραφέας, Nina Vujovic, ερευνήτρια στο τμήμα ύπνου και κιρκάδιων διαταραχών του Brigham and Women’s Hospital σε μια περιγραφή της ανέφερε: «Σε αυτή τη μελέτη, ρωτήσαμε: «Έχει σημασία η ώρα που τρώμε όταν όλα τα άλλα διατηρούνται σταθερά;»

Αυτό που ανακάλυψε ήταν ότι όσοι έτρωγαν 4 ώρες αργότερα από το προτεινόμενο 10ώρο παρατήρησαν ότι πεινούσαν περισσότερο και ότι έκαιγαν θερμίδες με πιο αργό ρυθμό. Αυτό οδηγούσε σε αλλαγές στο σώμα τους, όπως η αύξηση του λίπους.

Οι ερευνητές ζήτησαν από 16 υπέρβαρους ασθενείς να χωριστούν σε 2 ομάδες. Στην μια ομάδα θα κατανάλωναν τα γεύματα τους στις 9 π.μ., 1 μ.μ. και 5 μ.μ., ενώ στην άλλη ομάδα στις 1 μ.μ., 5 μ.μ. και 9 μ.μ. Οι συμμετέχοντες ασθενείς κατέγραψαν την όρεξη και την πείνα τους, ενώ οι ερευνητές συνέλεξαν δείγματα αίματος, επίπεδα θερμοκρασίας σώματος και ενεργειακής δαπάνης, καθώς και δείγματα σωματικού λιπώδους ιστού.

Όσοι βρίσκονταν στη δεύτερη ομάδα και κατανάλωναν αργότερα τα γεύματα τους φαίνεται να δήλωναν περισσότερο πεινασμένοι και έκαιγαν κατά μέσο όρο 60 λιγότερες θερμίδες, ενώ τα άτομα που βρισκόντουσαν στην πρώτη ομάδα και έτρωγαν νωρίτερα είχαν χαμηλότερα επίπεδα της ορμόνης λεπτίνης, η οποία είναι παρούσα όταν κάποιος αισθάνεται χορτάτος.

Η μελέτη αυτή ήταν αρκετά μικρή, αλλά σχεδιάστηκε ειδικά για να αξιολογήσει τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει ένα πρόγραμμα διατροφής στο σώμα.

Σύμφωνα με τον Frank Scheer, διευθυντής του προγράμματος ιατρικής χρονοβιολογίας στο τμήμα για τις διαταραχές ύπνου και κιρκάδιου στο Brigham η μελέτη αυτή δείχνει το αντίκτυπο που έχει το early με το late dinning. Ακόμα, αναφέρει ότι παράλληλα ερευνήσαν και άλλες μεταβλητές όπως η θερμιδική πρόσληψη, η σωματική δραστηριότητα, ο ύπνος και η έκθεση στο φως. Στην πραγματικότητα όμως, αυτές οι μεταβλητές είναι πιθανό να επηρεάζονται και από το πρόγραμμα της διατροφής.

Πρέπει το πρωινό να είναι το μεγαλύτερο γεύμα σου;

Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Cell Metabolism, αν θέλεις να τρως συνολικά νωρίτερα, τότε το μεγάλο και πλούσιο πρωινό δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Οι ερευνητές ζήτησαν από 30 άτομα που ήταν υπέρβαρα να ακολουθήσουν δύο δίαιτες τεσσάρων εβδομάδων: η μία με το 45% των θερμίδων της ημέρας το πρωί και η άλλη με το 45% των θερμίδων της ημέρας στο δείπνο.

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Aberdeen στη Σκωτία και στο Πανεπιστήμιο του Surrey στην Αγγλία περίμεναν ότι όσοι είχαν ένα πλούσιο πρωινό και μικρό δείπνο θα έκαιγαν περισσότερες θερμίδες και θα έχαναν περισσότερο βάρος. Αντίθετα, δεν βρήκαν διαφορές στα άτομα αφού ακολούθησαν τα δύο μοτίβα γευμάτων. Αξιοσημείωτο όμως είναι ότι όσοι ακολούθησαν τη πρώτο μοτίβο (με το πλούσιο πρωινό), ανέφεραν λιγότερες εξάρσεις πείνας κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Πρέπει να τρως σε διάστημα 10 ωρών;

Σύμφωνα με έρευνα που έγινε σε πυροσβέστες, διαπιστώθηκε ότι το να καταναλώνεις τα γεύματα σου σε ένα συνολικό διάστημα 10 ωρών είναι μόνο θετικό. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι πυροσβέστες που έτρωγαν όλα τα γεύματά τους μέσα σε ένα διάστημα 10 ωρών μείωσαν σημαντικά τα επίπεδα της κακής χοληστερόλης, βελτίωσαν την ψυχική τους υγεία και μείωσαν την κατανάλωση αλκοόλ κατά περίπου τρία ποτά την εβδομάδα. Ακόμα, όσα άτομα συμμετείχαν και είχαν αυξημένα επίπεδα σακχάρου και αρτηριακής πίεσης είδαν σημαντική βελτίωση.

Αυτό που προτείνεται είναι να τρως ένα μεγαλύτερο πρωινό, κατά προτίμηση στο σπίτι επειδή είναι συνήθως πιο υγιεινό, μετά ένα μικρό μεσημεριανό γεύμα και ένα υγιεινό δείπνο.

Χρειάζεται όμως ιδιαίτερη προσοχή σε μερικές ομάδες ανθρώπων. Όσοι πάσχουν από διαβήτη τύπου 1 ή τύπου 2, οι μέλλουσες μητέρες και οι άνθρωποι που λαμβάνουν συνταγογραφούμενα φάρμακα θα πρέπει να συμβουλεύονται τους γιατρούς τους πριν ξεκινήσουν οποιεσδήποτε διατροφικές αλλαγές. 

Πηγή: Savoir Ville